Молитвы Макарию Желтоводскому: полное собрание и текст

Макарий Желтоводский, Унженский (1349 — 1444), чудотворец, преподобный

Память 25 июля и в Соборе Нижегородских святых

Родился в Нижнем Новгороде в 1349 году в семье благочестивых родителей.

В 12 лет тайно ушёл из дому и, назвавшись безродным странником, принял иноческий постриг в Нижегородской Печерской обители от святого Дионисия Суздальского. Со всем пылом юношеской души он отдался делу спасения: строжайший пост и точное исполнение иноческих правил отличали его перед всеми братиями.Молитвы Макарию Желтоводскому: полное собрание

Только через три года родители преподобного узнали, куда он скрылся. Отец пришёл к нему и слёзно умолял сына лишь о том, чтобы тот вышел повидаться с ним. Макарий разговаривал с отцом через стену и сказал, что увидится с ним в будущей жизни. «Протяни мне, по крайней мере, свою руку», — просил отец. Сын исполнил эту просьбу, а отец, поцеловав протянутую руку сына, возвратился домой.

Тяготясь славой, смиренный Макарий удалился на берег реки Волги, где подвизался в пещере близ озера Жёлтые воды, твёрдым воздержанием и терпением преодолевая брань врага спасения.

К преподобному Макарию собрались любители безмолвия, и в 1435 году он устроил обитель во Имя Пресвятой Троицы.

Здесь он начал проповедовать христианство окрестным черемисам и чувашам и крестил магометан и язычников в озере, которое затем стали называть Святым озером.

Когда в 1439 году казанские татары разорили обитель, преподобный Макарий был взят в плен.Из почтения к его благочестию и благотворительной любви хан отпустил святого из плена и вместе с ним освободил до 400 христиан. Но с преподобного Макария взяли слово не селиться при Жёлтом озере.

На обратном пути из Казани они Макарий, по преданию, остановился близ того места, где ныне город Свияжск. Здесь он положил начало ещё одной пустыни, которая также стала носить его имя — Макарьевская Свияжская подгорная.

Преподобный Макарий с честью похоронил избиенных в его обители и отправился за 240 верст в галичские края. Во время этого переселения все путники, по молитвам преподобного, питались чудесным образом.

Дойдя до города Унжа, преподобный Макарий поставил в 15 верстах от него на берегу озера Унжа крест и построил келию. Здесь он основал новую обитель.

Окрестные жители благоговели перед ним за защиту, которую он всегда успешно оказывал бедным против их притеснителей.

17 сентября 1442 года преподобному явилась икона Божией Матери, которая стояла на воздусе. С тех пор этот образ стал называться Макарьевским.

Скончался 25 июля 1444 года в возрасте 95 лет, на пятом году своей жизни в Унженском монастыре. По преставлении угодника Божия, чудное благоухание распространилось повсюду — не только во граде, но и во всех окрестностях. Народ плакал неутешно.

Молитвы Макарию Желтоводскому: полное собрание
Прп. Макарий Желтоводский. Икона

Ещё при жизни преподобный Макарий был наделён благодатным даром: он исцелил слепую и бесноватую девушку. После кончины святого многие получали исцеление от его мощей. Иноки воздвигли над его гробом храм и установили в обители общежитие. В 1522 году татары напали на Унжу и хотели ободрать серебряную раку в Макариевой пустыни, но ослепли и, обезумев, бросились бежать. Многие из них утонули в реке Унже. В 1532 году молитвами преподобного Макария спасся от татар город Солигалич, и благодарные жители устроили в соборном храме придел в честь святого.

В 1610 году патриарх Филарет распорядился исследовать случаи исцелений по молитвам преподобного Макария. Было засвидетельствовано более пятидесяти случаев. Тогда же имя преподобного Макария Желтоводского было занесено в святцы и назначено повсеместное празднование его памяти 25 июля.

Мощи преподобного Макария были обретены нетленными в 1670 году. Поныне часть их находится в Унженской обители, а глава преподобного — в Желтоводском монастыре.

Молитвословия

Тропарь, глас 5

Дне́сь гра́д тво́й Га́лич тобо́ю хва́лится,/ в конце́х бо его́ пресве́тло,/ я́ко ве́лие со́лнце, возсия́л еси́/ и чудесы́ твои́ми, преподо́бне Мака́рие, вся́ озари́л еси́./ И ны́не моли́ся Го́сподеви/ изба́витися душа́м на́шим от пре́лести вра́жия// и спасти́ся гра́ду твоему́ от пога́нскаго наи́тия.

  • Ин тропарь, глас 4
  • Богому́дрый Желтово́дския оби́тели первозда́телю,/ Бо́гом поста́вленный мона́шескаго жития́ сто́лпе,/ благопи́санный досточу́днаго по́стничества о́бразе,/ Богозда́нный Ду́ха Свята́го сосу́де,/ златоза́рное Ру́сския земли́ свети́ло всесве́тлое,/ мо́лим тя́, о́тче Мака́рие,/ светоза́рною моли́тв твои́х луче́ю разреша́й мра́чных страсте́й на́ших о́блак.
  • Кондак, глас 2

Вторы́й Моисе́й яви́лся еси́, преподо́бне:/ о́н бо же́злом мо́ре раздели́,/ ты́ же стра́сти, я́ко Амали́ка, победи́л еси́/ и непрохо́дную пусті’ню немяте́жным умо́м проше́л еси́,/ в не́йже моли́твами твои́ми ве́лие чу́до сотвори́л еси́:/ гла́дныя лю́ди до изоби́лия прекорми́л еси́./ И ны́не моли́ся Го́сподеви/ пода́ти все́м печа́льным уте́шение,/ Мака́рие, о́тче приснопа́мятне,// и́же Га́личестей стране́ и все́й Росси́йстей земли́ похвала́ и утвержде́ние.

Источник: https://drevo-info.ru/articles/12922.html

Преподобнаго отца нашего Макария Желтоводскаго, Унженскаго чудотворца

Дне́сь гра́д тво́й Га́личь тобо́ю хва́лится, в конце́х бо его́ пресве́тло, я́ко ве́лие со́лнце, возсия́л еси́ и чудесы́ твои́ми, преподо́бне Мака́рие, вся́ озари́л еси́. И ны́не моли́ся Го́сподеви изба́витися душа́м на́шим от пре́лести вра́жия и спасти́ся гра́ду твоему́ от пога́нскаго наи́тия.

Кано́н свята́го, гла́с 4

Пе́снь 1

Ирмо́с: Колесни́цы фарао́новы и си́лу его́ вве́рже в мо́ре Кре́пкий во бра́нех, воспое́м пе́снь но́вую, я́ко просла́вися.

Ве́сь освяще́н бы́в благода́тию Христо́вою, Мака́рие преподо́бне, вои́стинну, я́ко избра́н сосу́д, Бо́гови показа́лся еси́ и жили́ще че́стно Свята́го Ду́ха.

От ю́ности Бо́га возлюби́л еси́, преподо́бне Мака́рие, и Тому́ от всея́ души́ порабо́тал еси́, преблаже́нне. И ны́не помина́й на́с, пресве́тло соверша́ющих па́мять твою́.

От страсте́й душетле́нных ми́ра сего́ избе́гл еси́, преподо́бне, и в пусты́ню всели́лся еси́ глубо́кую. Ны́не же у́бо ра́дуется ду́х тво́й в небе́сных оби́телех.

Богоро́дичен: О Тебе́ ра́дуется вся́кое созда́ние Бо́жие, Ма́ти Бо́га Вы́шняго, Его́же понесла́ еси́, нося́щаго вся́ческая. И мы́, чту́ще Тя́ вои́стинну, я́ко Богоро́дицу в пе́снех велича́ем.

Пе́снь 3

  • Ирмо́с: Утвержда́яй гро́м и созида́яй ду́х, утверди́ мене́, Го́споди, да Тя́ пою́ и́стинно и творю́ во́лю Твою́, я́ко не́сть свя́т, я́ко Ты́, Бо́же на́ш.
  • Уха́ет твоя́ ра́ка бога́тно и дае́т незави́стно все́м исцеле́ние, ду́ши же от бесо́вских наве́т избавля́еши моли́твами твои́ми, преподо́бне.
  • Отгна́л еси́, преподо́бне, от люде́й твои́х бесо́вская озлобле́ния, и гряду́щая и́х ополче́ния, я́же на на́с, мо́лим тя́ укроти́ти, я́ко да при́сно соверша́ем па́мять твою́.
  • Утверди́ се́рдце мое́ све́тло воспева́ти па́мять твою́, о́тче всеблаже́нне Мака́рие: поще́нием бо и бде́нием, я́ко Ангел, показа́лся еси́, в моли́твах воспева́я Бо́га, подаю́щаго на́м тобо́ю все́м исцеле́ние.
  • Богоро́дичен: Всепе́тая Ма́ти Бо́жия, ро́ждшая на́м Жизнода́вца и Спа́са все́х Бо́га, Того́ у́бо, Госпоже́, моли́ бо́дренною Твое́ю моли́твою, да спасе́т ду́ши на́ша.

Седа́лен, гла́с 3:

Моля́ приле́жно Го́спода и Того́ ра́ди свы́ше ве́лие дерзнове́ние прия́л еси́, я́коже и инове́рнии чудесе́м твои́м дивля́хуся вои́стинну, прехва́льне Мака́рие: и́х бо ага́рянское безбо́жное шата́ние посрами́л еси́ и моли́твами твои́ми до конца́ и́х ослепи́л еси́, гра́д же и вся́ су́щия лю́ди в не́м неврежде́нны соблю́л еси́. И ны́не, преподо́бне, Христа́ Бо́га моли́ ми́лостива бы́ти на́м дне́сь и во ве́ки.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Устраши́ся вся́кое земноро́дное слы́шание, от не́др Оте́ческих в деви́чу утро́бу всели́вшася слы́шаще, Его́же у́бо проро́цы провозвести́ша, из Тебе́ воплоще́нна бы́ти Сы́на Бо́жия, Ма́ти Де́во Всепе́тая, Его́же моли́ спасти́ ста́до Твое́, Богоро́дице.

Пе́снь 4

  1. Ирмо́с: Услы́шах, Бо́же, слу́х Тво́й и убоя́хся, разуме́х дела́ Твоя́ и ужасо́хся, Го́споди, я́ко Твоего́ хвале́ния испо́лнь земля́.
  2. Се́ удали́лся еси́, бе́гая ми́ра и су́щих в не́м и прилепи́лся еси́ Го́сподеви твоему́, Влады́це и Бо́гу все́х, Ему́же, при́сно поя́, благоугоди́л еси́, му́дре Мака́рие.
  3. Удиви́шася Ангельстии ли́цы твоему́ трудолю́бию, блаже́нне, и мы́, ве́рнии, при́сно тя́ сла́вим, я́ко да моли́твами твои́ми изба́вимся бу́дущаго осужде́ния.
  4. Украша́ется дне́сь ве́рных собо́р, торжеству́я, преподо́бне, в па́мять твою́, пога́ных же со́нмища ужаса́ются, ви́дяще тя́ кре́пка засту́пника гра́ду твоему́ и живу́щим в не́м.
  5. Богоро́дичен: Исцели́, Де́во, боле́зни серде́ц на́ших, Тебе́ бо и́мамы Помо́щницу и Хода́таицу к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, Его́же родила́ еси́, Спа́са и Врача́ все́х, источи́вшаго спасе́ние душа́м на́шим.

Пе́снь 5

Ирмо́с: Возсия́й ми́, Го́споди, све́т повеле́ний Твои́х, я́ко к Тебе́ ду́х мо́й у́тренюет и пое́т Тя́: Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, и к Тебе́ прибега́ю, Царю́ ми́ра.

В пусты́ни я́сно возсия́л еси́, богодохнове́нне Мака́рие, нося́ во усте́х твои́х непреста́нныя моли́твы. Те́м мра́чныя собла́зны и бесо́вския полки́ до конца́ потреби́л еси́.

Возгреме́ Илия́ на колесни́це, ты́ же, свя́те, воспева́л еси́ богодохнове́нную пе́снь в пусты́ни, со Ангелы вся́ческих Влады́ку умоля́я, е́же улучи́ти го́рнее пребыва́ние.

Водвори́лся еси́, блаже́нне, в небе́сныя оби́тели, и со Ангелы, преподо́бне, лику́еши в го́рних селе́ниих, и та́мо Вседержи́теля вы́ну зри́ши Бо́га, Его́же непреста́нно моли́ о все́х на́с.

Богоро́дичен: Вы́шша естества́ Бо́га пло́тию породила́ еси́, Де́во, я́коже Са́м восхоте́. Те́м, ве́рнии, мо́лим Тя́, изба́витися на́м Рождество́м Твои́м ве́чнаго муче́ния.

Пе́снь 6

Ирмо́с: Бу́ря мя́ помышле́ний пости́гши, во глубину́ низвлачи́т мя́ безме́рных грехо́в, но Ты́, Упра́вителю Благи́й, предвари́в, упра́ви, я́ко проро́ка, и спаси́ мя.

Беспло́тных житие́ подража́л еси́, преподо́бне, я́ко Ангел непоро́чно на земли́ пожи́в, воздержа́нием плотски́я стра́сти умертви́л еси́, о́тче Мака́рие, сла́ву же ми́ра сего́ возненави́дел еси́, богому́дре.

Боже́ственный гла́с вня́л еси́ себе́, прему́дре, те́м и в пусты́ню водвори́лся еси́, послуша́нием любе́зно нося́ Кре́ст Его́. И сего́ ра́ди потща́лся еси́ чи́ста себе́ сохрани́ти до конца́, преподо́бне.

Боже́ственным манове́нием тебе́ зве́рие ди́вии в пусты́ни покори́шася: стра́сти бо тебе́ плотски́я вся́ умири́шася. Сего́ ра́ди и бесо́вская льще́ния посрами́л еси́.

Богоро́дичен: Боже́ственное селе́ние Ты́ еси́, Пречи́стая Богоро́дице: от Твоея́ бо утро́бы произы́де Сло́во Отчее и бы́сть Бо́г и Челове́к, я́ко да за неизрече́нное милосе́рдие спасе́т челове́ческий ро́д.

Конда́к, гла́с 2:

Вторы́й Моисе́й яви́лся еси́, преподо́бне: о́н бо жезло́м мо́ре раздели́, ты́ же стра́сти, я́ко Амали́ка, победи́л еси́ и непрохо́дную пусты́ню немяте́жным умо́м проше́л еси, в не́йже моли́твами твои́ми ве́лие чу́до сотвори́л еси́: гла́дныя лю́ди до изоби́лия прекорми́л еси́. И ны́не моли́ся Го́сподеви пода́ти все́м печа́льным утеше́ние, Мака́рие, о́тче приснопа́мятне, и́же Га́личестей стране́ и все́й Росси́йстей земли́ похвала́ и утвержде́ние.

Икос:

Яко светоза́рная луча́, вселе́нней све́т возвеща́я, дне́сь ты́, всему́дре о́тче Мака́рие, озари́л еси́ Га́лическую страну́ и всю́ зе́млю Росси́йскую чудесы́ твои́ми, и́миже тя́ Христо́с Бо́г обогати́.

Те́м и вопие́м ти́: ра́дуйся, пребога́те о́тче Мака́рие; ра́дуйся, е́же все́х по́стничествующих всечестно́е сосло́вие; ра́дуйся, я́ко ли́ку святы́х всему́дрое сочета́ние показа́лся еси́; ра́дуйся, преподо́бных все́х удобре́ние и отце́в похвало́; ра́дуйся, крестоно́сное после́дование по гла́су Го́спода твоего́; ра́дуйся, и́же у Христа́ ве́рному Импера́тору на́шему на сопроти́вныя побе́ды испроша́еши; ра́дуйся, я́ко гра́д на́ш от ва́рварскаго наи́тия невреди́мь сохраня́еши; ра́дуйся, я́ко пусты́нным селе́нием светоли́чен вене́ц себе́ спле́л еси́; ра́дуйся, я́ко небе́снаго жи́тельства смиренному́дрия ра́ди твоего́ дости́гнути сподо́бился еси́, ра́дуйся, я́ко у престо́ла Вседержи́теля Бо́га со Ангелы лику́еши; ра́дуйся, я́ко усе́рдно Того́ за ве́рныя рабы́ мо́лиши; ра́дуйся, Мака́рие приснопа́мятне, и́же Га́личестей стране́ и все́й Росси́йской земли́ вели́кая похвала́ и утвержде́ние.

Пе́снь 7

  • Ирмо́с: Глаго́лавый на горе́ с Моисе́ом и о́браз де́вства явле́й в купине́, благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
  • Гла́сом любе́зным Тро́ицу воспева́я, и я́ко богодохнове́нен орга́н яви́лся еси́, Мака́рие преподо́бне, и́же велегла́сно все́м зовы́й: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
  • Пусты́нная вита́ния бога́тно получи́в, свя́те Мака́рие, ю́же прехожда́л еси́ непреста́нною моли́твою, и та́мо получи́в духо́вную пи́щу, зовы́й: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Глаго́л Госпо́день исполня́я, за́поведи Бо́га твоего́ от ю́ности сохрани́л еси́, о́тче Мака́рие, и Того́ благода́тию возмо́гл еси́ пога́ных собо́рища твои́ми чудесы́ удиви́ти. Сего́ ра́ди зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Глаго́л Деви́чь Ио́сиф Тя́ нарече́, я́ко пра́во е́сть: утро́бу же не деви́чу, но небе́сный кру́г и земну́ю широту́. Во Твое́й бо утро́бе Отчее Сло́во бы́сть, благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8

Ирмо́с: Земля́ и вся́, я́же на не́й, мо́ре и вси́ исто́чницы, небеса́ небе́с, све́т и тма́, мра́з и зно́й, сы́нове челове́честии, свяще́нницы, благослови́те Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Читайте также:  Молитва Петру и Февронии о сохранении семьи и благополучии: теория всех влюбленных

Земна́я вся́ оста́вив, пи́щу же и сла́ву ми́ра сего́, я́ко пра́х, вмени́л еси́ и еди́наго Бо́га возжеле́л еси́, о́тче, Его́же моли́ пла́мень страсте́й угаси́ти в на́с, пою́щих и превознося́щих Его́ во ве́ки.

Зе́млю от младе́нства слеза́ми твои́ми, я́ко ту́чами, напои́л еси́, блаже́нне, по́ты же и по́двиги трудо́в твои́х кто́ испове́сть? Ихже ра́ди венча́ тя́ Христо́с в Ца́рствии Свое́м, Его́же пое́м и превозно́сим во ве́ки.

Земля́ я́ко плодови́та, яви́лся еси́, о́тче Мака́рие: изне́сл бо еси́ богосажде́нный пло́д, ве́рных напитава́ющ сердца́ бра́шном живоно́сным ева́нгельскаго уче́ния Христо́вых усте́н, Его́же пое́м и превозно́сим во ве́ки.

Богоро́дичен: Земле́ свята́я и Непоро́чная Де́во, из Тебе́ бо напосле́док прозябе́ Христо́с Бо́г, я́коже кля́лся е́сть Авраа́му, рабу́ Своему́, е́же умно́жити се́мя его́ и Тобо́ю спасти́ седя́щия во тме́. Спаси́, Влады́чице, все́х, пою́щих Тя́ и превознося́щих Го́спода во ве́ки.

Пе́снь 9

  1. Ирмо́с: Яко сотвори́ Мне́ вели́чия Си́льный и свя́то и́мя Его́, и ми́лость Его́ в ро́д и ро́д боя́щимся Его́.
  2. Яко те́пла засту́пника стяжа́хом тя́ в бране́х, о́тче Мака́рие: плене́нныя бо моли́твами твои́ми свобожда́еши и неве́рныя со́нмища посрамля́еши.
  3. Яко со́лнце светоно́сное, чудесы́ сия́еши, Мака́рие, и равноа́нгельно на земли́ пожи́л еси́, богому́дре, Боже́ственней же сла́ве со Ангелы предстоя́ти сподо́бился еси́.
  4. Прекра́сен до́м Свята́го Ду́ха яви́лся еси́ и Царя́ все́х Христа́ Бо́га от всея́ души́ возлюби́л еси́, Его́же ра́ди в чудесе́х прославля́ешися, досточу́дне о́тче Мака́рие преподо́бне.

Богоро́дичен: Вся́ тва́рь воспева́ет Тя́, Богоро́дице, и небе́снии чи́нове Тебе́ велича́ют непреста́нно: Бо́га бо и Царя́ все́х родила́ еси́, Де́во Чи́стая. Его́же моли́ вся́ гра́ды и страны́ ве́рныя соблюсти́ от наве́та вра́жия.

Свети́лен:

  • Влады́чню престо́лу ны́не с преподо́бными ли́ки предстоя́, богому́дре, моли́тися не преста́й дарова́ти побе́ды правове́рному Импера́тору на́шему на сопроти́вныя вся́, и междоусо́бныя бра́ни укроти́ти, и ми́р ми́рови устро́ити, о́тче Мака́рие, и спасти́ ду́ши на́ша.
  • Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
  • От нерукотворе́нных пеле́н небе́сных о́блак в смире́нныя пелены́ тле́нныя облече́ся Сло́во Отчее, из Де́вы неизрече́нно без се́мене роди́вся, Юже, Чи́стую Ма́терь, Пресла́вную Богоро́дицу, непреста́нно пое́м и славосло́вим во ве́ки.

Молитва преподобному Макарию Желтоводскому

О преподобне и богоносне отче наш Макарие! Веруем, яко ты, предстоя Престолу Пресвятыя Троицы, велие имаши дерзновение в молитвах ко Всемилостивому Господу Богу, Иже всегда послушает тебе, вернаго раба и угодника Своего.

Сего ради с умилением смиренно припадаем к тебе, святче Божий, не премолчи о нас молитися ко Господу Богу, в Троице покланяемому и славимому, да милостиво призрев на ны, не попустит нам погибнути во гресех наших, но да возставит нас падших, да подаст исправление злому и окаянному нашему житию, от грядущих грехопадений восхищая, и да простит нам вся, елика сами собою или чрез других кого согрешихом мыслию, словом и делом, от рождения до сего часа. Ты подвижниче добродетелей, отче наш Макарие, веси немощь естества нашего и тяжесть и скорбь времен настоящих, моли убо выну Господа Бога, да николиже нас оставляет Его неизреченное милосердие, но да хранит нас от мирских искушений, от диавольских сетей и от плотских похотей, да приимем от Господа Бога тобою и вся потребная к жизни временней, освобождение от бед и напастей, а среди их неослабное терпение до конца. Испроси нам у Господа Бога в мире и покаянии скончати живот наш и невозбранно преити от земли на небо, мытарств ты же и бесов воздушных и вечныя муки избавитися и сподобитися Царства Небеснаго, с тобою и со всеми святыми, угодившими Господу Богу и Спасителю нашему Иисусу Христу, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Источник: https://xn—-7sbahbba0chrecjllhdbcuymu3s.xn--p1ai/kanon/minea_avgust/kan_7avg_makarii_jelt.html

Акафисты святым и мученикам

  • Кондак 1
  • Избранный от Воеводы сил небесных и Господа Иисуса Христа, преподобне отче наш Макарие, яко имеяяй велие дерзновение к Богу, молися выну о спасении душ наших и избавлении нас от всяких бед и напастей, да зовем ти: Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
  • Икос 1

Ангела на земли яви тя Творец небесе и земли, вся бо земная вменил еси за уметы, да приобретеши единаго Христа; темже вси, зряще твое христоподобное на земли житие, вопием ти: Радуйся, от утробы матерния предуготованный в чистое и непорочное жилище Пресвятыя Троицы; Радуйся, Богом Отцем предъизбранный.

Радуйся, Богом Сыном искупленный; Радуйся, Богом Духом Святым освященный. Радуйся, Господа паче всего возлюбивый; Радуйся, отца и матерь ради Христа оставивый. Радуйся, званию духа благодати повинувшийся;  Радуйся, отвергшийся себе ради Христа Иисуса. Радуйся, крест Христов на себе вземший; Радуйся, вслед Христа последовавший.

Радуйся, до конца жизни твоея в терпении и подвизех неослабно пребывый; Радуйся, яко претерпевая мужественно временная и настоящая веселился еси будущими и вечными. Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.

Кондак 2

Преподобне отче Макарие, ты, сый еще младенец, егда бываше звон церковный, плача и детски крича, яко смысляй, изъявлял еси желание, да в церковь несен будеши. Совершающуся же церковному в храме Божием пению радовался и веселился еси. Сего ради благовернии родителие твои ношаху тя на каждое церковное пение и прославляху о тебе Господа Бога, вопиюще: Аллилуиа.

Икос 2

Разум, неразумеваемый мудрствующим плотская, стяжал еси, и все сердце твое вперил еси в небесная, сего ради вопием ти: Радуйся, яко по вся дни в церковь Божию ходил еси; Радуйся, яко в сладость церковнаго чтения и пения послушал еси.

Радуйся, от юности навыкший богоугодному добронравию; Радуйся, возлюбивший красоту дома Божия и место селения славы Господни. Радуйся, изволивый приметатися в дому Божии паче, неже жити в селениих грешничих; Радуйся, во дни и в нощи непрестанно молитвы к Богу возносивый.

Радуйся, в чисту жертву Богови не точию тело, но и душу всю принесый; Радуйся, всего себе на служение Богу предавый. Радуйся, яко превыше сверстник твоих в разумении слова Божия быша паче меда и сота устом твоим; Радуйся, яко маслина в дому Божии насажденная.

Радуйся, блаженне, яко уподобился еси древу, насажденному при исходищих вод, приносящему плоды; Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.

  1. Кондак 3
  2. Согревающу Духу Святому сердце твое, проподобне отче, возжелал еси вельми иноческого чина, возлюбив Отца Небеснаго паче земных родителей твоих, и изшел еси отай из дому родителей в иноческую обитель; обрет же на пути нища, худу одежду носяща, испросил еси ту себе, дав ему свое доброе одеяние ради Господа Бога Иисуса Христа, нас ради обнищавшаго, да мы нищетою Его обогатимся и вопием Ему выну: Аллилуиа.
  3. Икос 3

Пришед во святую обитель, преподобне отче наш Макарие, молил еси святаго Дионисия Архимандрита, да принят будеши в чин иноческий, сказуя себе безродна, сиротствующа, нища, желающа работати Богу. Архимандрит же проразуме в тебе имуща быти сосуд избранный Святому Духу, прия и облече тя в ангельский образ.

Ты же вся добродетели, подобающия иноком, исполнял и во всем угождал еси Богу и наставнику твоему, якоже самому Христу, такожде и братиям, и показался еси в новоначалии своем совершен быти инок и добрый подвижник.

Темже достойно вопием ти: Радуйся, от рук святаго Дионисия иночество любезне приявый; Радуйся, сожительство и собеседничество с преподобными избравый. Радуйся, иноческаго жития скорби и тесноту возлюбивый паче утешений и сладостей мира;  Радуйся, поревновавый житию и подвигом древних преподобных отец.

Радуйся, истиннаго послушания настоятелю и всей во Христе братии образ показавый; Радуйся, всякое послушание со смирением и кротостию совершивый. Радуйся, чистоты душевныя и телесныя крепкий ревнителю и хранителю; Радуйся, бдением, постом и коленопреклонениями плоть свою умертвивый.

Радуйся, безмолвию и богомыслию от юности научивыйся; Радуйся, выну молчание с незлобием хранивый. Радуйся, словом Божиим, аки мечем, сопротивныя силы побеждавый; Радуйся, постничеством и добродетельми превозшедый бывших с тобою иноков. Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.

  • Кондак 4
  • Буря помыслов смущаше родители твоя, отче наш Макарие, егда внезапу оставил еси отай дом их; чрез три же лета обретше тя во святей обители, радовахуся и славяху Бога, вопиюще Ему: Аллилуиа.
  • Икос 4

Слышавше, преподобне отче Макарие, ближнии и дальнии, яже о постническом житии твоем, удивляхуся и прославляху тя всюду, ты же, яко ищущий славы единаго Бога, бегал еси славы, яже от человек, скрываяся в пустынях. Вся же на пользу строяй, Бог прослави тебе, раба Своего, не точию в христианех, но и в агарянех.

Темже мы вопием ти: Радуйся, граде верху стояй, не могий укрытися; Радуйся, светильниче, вся озаряющий чудесы и подвиги твоими. Радуйся, звездо, показующая солнце правды; Радуйся, заре Божественнаго Света.

Радуйся, добрыми делы твоими всех, зрящих тя, подвизаяй к прославлению Отца, Иже на небесех; Радуйся, яко потщался еси прежде сам сотворити Волю Божию и после научити других. Радуйся, твердый столпе иночества; Радуйся, яко мудр вождь, приведый многих к вечному спасению.

Радуйся, постничества, терпения, жажды и алчбы, и наготы образе предивный; Радуйся, благое иго и легкое бремя Христово из млада возлюбивый. Радуйся, на земли ангельски поживый; Радуйся, земный Ангеле и небесный человече. Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.

  1. Кондак 5
  2. Боготечная звезда всея страны явился еси, преподобне отче Макарие, всем быв образ словом, житием, любовию, духом, верою, чистотою, воспевая Господу Богу: Аллилуиа.
  3. Икос 5

Господь Бог, очищаяй скорбьми и напастьми избранныя Своя, яко злато и сребро, попусти разоритися созданней тобою обители, на нюже внезапу нападше, агаряне всех, в ней бывших, мечным посечением, аки класы на ниве, пожаша, тебе же, преподобне отче наш, жива приведоша к воеводе своему.

Сей же, узрев ангелоподобное лице твое и уведав, яко ты никомуже зло соделал еси, но всем едино добро творил еси. Богу жестокое сердце его умягчающу, даде свободу тебе и еще же тебе ради свободи прочия пленныя до четыредесяти мужей, разве жен и детей.

Темже вопием ти сицевая: Радуйся, кротостию и благостию своею сердца неверных победивый; Радуйся, злобу на жалость преложивый. Радуйся, благочестивыя люди от плена агарянскаго свободивый; Радуйся, многия от тяжких напастей и скорбей избавивый.

Радуйся, яко честному погребению предал еси братию обители, срацынами избиенную, якоже оныя древле преподобныя отцы, иже в Синае и Раифе; Радуйся, яко единою умерый мирови не о себе, а о ближних печалился еси.

Радуйся, яко люди, с тобою отпущенныя из плена, тщаливе охранял еси, да не паки в агарянския руки впадут; Радуйся, яко научил еси изведенныя тобою люди возложити всю надежду на единаго Бога. Радуйся, яко был еси им в пути и вождь, и учитель, и утешитель; Радуйся, яко с молитвою изшел еси в страну Галическую. Радуйся, яко, шествуя путем, положил еси основание Свияжския обители; Радуйся, яко ревностию поревновал еси о спасении душ, искупленных Иисусом Христом. Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.

  • Кондак 6
  • Все житие твое, преподобне отче Макарие, есть немолчное проповедание веры, надежды и любве, яже к Богу и к ближним, влиянныя в душу твою Святым Духом, Емуже вопием: Аллилуиа.
  • Икос 6

Новаго Моисея показа тя, преподобне отче наш Макарие, Господь Бог, егда люди, свободившияся от плена, безбедно провел еси непроходимыми лесами и блатами и изнемогающия от глада дивно препитал еси.

Сего ради вопием ти: Радуйся, яко гладным людем возбранил еси разорити пост, от Святыя Церкве уставленный; Радуйся, яко утешил еси оныя словесы богодухновенными, укрепляя в терпении.

Радуйся, яко от юности навыкший пощению, небрегл еси о себе; Радуйся, яко о народе гладнем истаевая печалию, твоими словесы и молитвами укрепил еси его в изнеможении от неядения.

Радуйся, яко гладнии людие пищею духовною, аки хлебом, укрепляеми, мужествоваху; Радуйся, яко у Бога испросил еси скота, иже бысть на довольную пищу алчущим.

Читайте также:  Молитва к богу отцу преподобного Амвросия Оптинского: правила чтения и обращения к святому

Радуйся, яко вся люди привел еси безбедно в пределы Галические страны, во град Унжу; Радуйся, яко благовернии людие сретоша тебе честне, прията любезне, яко Ангела Божия. Радуйся, яко ведомыя тобою люди исповедаша пред всеми на себе милость Божию; Радуйся, яко слышащии, како Господь Бог свободи благоверныя люди от пленения и гладныя насыти, прославиша Бога и тебе, Его угодника. Радуйся, яко Галическую страну чудесы твоими озарил еси; Радуйся, яко светильник горяй и светяй явился еси. Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.

  1. Кондак 7
  2. Почитания и славы, яже от человек, во граде не терпя, паки пустынннаго безмолвия возжелал еси, преподобне отче, и, обрет пустынное место, возлюбил е, водрузил еси крест, водворился еси в созданной тобою келлии, да поеши выну Богу: Аллилуиа.
  3. Икос 7

В пустыни, в нюже вселился еси, преподобне отче Макарие, по малом времени обитель иноком в пребывании устройся Божиим изволением, и якоже обыкл еси, в преподобии и в правде дни и нощи работал еси Богови.

Мы же, прославляюще о тебе Господа Бога, вопием ти: Радуйся, единое на потребу всегда искавый; Радуйся, ищущему добрый бисер уподобивыйся и ради сего вся земная оставивый. Радуйся, очи ума и сердца своего на высоту небесную вперивый; Радуйся, труды и подвиги своими Ангелов и человеков удививый.

Радуйся, нищетою телесною и духовною Царствие Божие обретый; Радуйся, умиления и сокрушения слезами на небесех вечное утешение приявый. Радуйся, яко ради алчбы и жажды на земли насыщаешися блаженством на небеси; Радуйся, яко кротостию твоею и незлобием твоим наследовал еси вечную землю.

Радуйся, яко мир Божий и сам тщился имети со всеми, и водворял еси среди враждующих, и сего ради вчинен еси в лик сынов Божиих; Радуйся, имене ради Христова многи скорби, болезни, всенощная бдения, коленопреклонения, подвиги и труды понесый. Радуйся и веселися, яко мзда твоя многа на небесех; Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.

  • Кондак 8
  • Дивный во святых Господь Бог дивно прославляется в тебе, преподобне отче Макарие; облече бо тя силою свыше целити недуги и болезни душевныя и телесныя и подавати полезная всем, с верою и любовию вопиющим к Нему о тебе: Аллилуиа.
  • Икос 8

Благодать Божию, сущую в тебе, преподобне отче Макарие, неоскудно подавая требующим, отроковицу некую бесну и слепу крестным знамением с молитвою исцелил еси.

Дивящеся силе Божией, обитающей в тебе, взываем ти: Радуйся, благодатный источниче исцелений; Радуйся, туне приявый благодать от Господа Бога, туне и подаваяй. Радуйся, имеяй велие дерзновение ко Господу Богу; Радуйся, яко никтоже с верою просяй тощь отходит от тебе.

Радуйся, яко всенощными молитвами всю бесовскую прелесть посрамивый; Радуйся, слепым зрение и всем болящим исцеление подаваяй. Радуйся, сокровище дарований божественных; Радуйся, яко ходатайством твоим даров Духа Святого, укрепляющих в брани против врагов спасения, сподобляемся.

Радуйся, яко крин неувядаемый, в пустыни явился еси; Радуйся, цвете, благоуханием своим вся исполняяй. Радуйся, реки воды живыя источаяй; Радуйся, верных Господа рабов благую часть избравый. Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.

  1. Кондак 9
  2. Егда преставился еси от земли к небесным обителем, лики Ангелов и избранных Божиих радостно сретоша тебе, с ними же ты выну вопиеши к Богу: Аллилуиа.
  3. Икос 9

Егда приближися время преставления твоего по Божию смотрению, ты, преподобне, пришел еси в град Унжеск, идеже исполнь дней и богоугождения, святую душу твою предал еси в руце Божии. Абие исполнися чуднаго благоухания весь град, и окрестнии людие обоняху благоухание дивное, аки от фимиама и смирны исходящее.

Вси удивляющеся, яко аще Господь Бог почтил есть преставление тебе, угодника Своего, прославляху Господа Бога. Стечеся к нетленному и благоухающему телу твоему множество народа, и со свещьми и со псалмы несоша е в пустынную обитель, идеже погребоша честно и вопияху ти: Радуйся, Господу до конца послуживый; Радуйся, кончину свою предуведевый.

Радуйся, к сонму избранных Божиих сопричтенный; Радуйся, воздаяние от Бога по правым делом твоим восприявый. Радуйся, с пророки водворивыйся; Радуйся, со апостолы вселивыйся. Радуйся, венцем нетленным увенчанный; Радуйся, яко Господа Бога со всеми святыми о нас грешных умоляеши. Радуйся, на браце Небеснаго Жениха быти достоин явльшийся; Радуйся, тленную жизнь на нетленную пременивый.

Радуйся, угодниче Христов, блаженству тезоименитый; Радуйся, в радость Господа твоего вшедый. Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.

  • Кондак 10
  • Спасти хотяй вся, Господь Бог исполняет Своими великими дарованиями избранных рабов Своих, да их чудесами, молитвами и равноангельным житием мы возбуждаемся от жизни греховныя к жизни святей, воспевая выну Ему: Аллилуиа.
  • Икос 10

Стена и помощник явился еси, блаженно Макарие, всем прибегающим к тебе; темже и нам, призывающим тя, буди заступник, избавляя ны от искушений, скорбей и напастей, да восхваляем тя, зовуще: Радуйся, яко твоими молитвами от грехов, падений, страстей и злых обычаев воздвигаеши нас грешных; Радуйся, яко присно возбуждаеши нас к подражанию твоему святому житию. Радуйся, истиннаго покаяния наставниче; Радуйся, обличителю немолчный нерадящим о вечном спасении. Радуйся, о всех верных, притекающих к тебе, предстателю; Радуйся, на невидимая и видимая враги поборниче. Радуйся, в бедах, напастех и нуждах душевных и телесных утешение и помощь подаваяй; Радуйся, от смертоносныя язвы избавляяй. Радуйся, нашествие сопротивных отгоняяй; Радуйся, пламень, губящий град, погашаяй. Радуйся, ум и смысл врагов помрачаяй; Радуйся, любящия Отечество и благочестивыя цари на победу умудряяй. Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.

  1. Кондак 11
  2. Пение благодарственное Господу Богу, в Троице покланяемому и славимому, приносим, яко даровал нам в тебе, преподобне отче Макарие, теплаго молитвенника, скораго помощника и дивнаго чудотворца, воспевающе Ему: Аллилуиа.
  3. Икос 11

Светоприемна светильника яви тя Господь Бог, преподобне Макарие, егда обретены быша честныя мощи твоя, благословенныя нетлением, благоухание испущающия и чудесами окрестныя страны озаряющия; темже вси радующеся, вопием ти: Радуйся, яко и по смерти жив пребывавши, являя в себе силы божественныя; Радуйся, чудесы твоими землю наполняя. Радуйся, яко благочестивую жену от плена агарянскаго свободил еси; .Радуйся, яко немому уста отверзл еси. Радуйся, яко покаявшемуся во грехах зрение возвратил еси; Радуйся, яко разслабленному здравие даровал еси. Радуйся, яко многи слепыя и немощствующия исцелил еси; Радуйся, яко верныя люди от нападения ляхов избавил еси. Радуйся, яко молитвами твоими врази, нападшии с оружием на обитель твою, слепотою поражени и страхом смятени быша, и мнози в реце потопоша; Радуйся, ограждаяй выну обитель твою от бед и зол. Радуйся, отчаянных надеждо и помоще; Радуйся, от Бога просимая тобою приемляй. Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.

Кондак 12

По пленении и опустошении Желтоводския обители от агарян летом многим прешедшим трикраты явился еси некоему иноку богоугодну Аврамию, повелевая, да идет в Желтоводскую пустыню и вселится на месте, идеже бе обитель. Инок Аврамий водворися ту и ходи в обитель Унжескую, идеже икону твою  списав, принесе ю на благословение, и начаша бывати чудеса от сея честныя иконы. Темже мы вопием прославльшему тя Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще знамения и чудеса, яже твориши живущею в тебе благодатию Божиею, блаженне Макарие, восхваляем тя сице: Радуйся, яко и по преставлении твоем возставил еси запустевшую обитель твою; Радуйся, яко паки собрал еси ищущих спасения и обновил еси божественную хвалу.

Радуйся, яко святое место, тобою любезне избранное, не оставляти заповедал еси Аврамию; Радуйся, яко тобою монахов множество в подвизех и скорбех своих укрепление приемлют. Радуйся, яко обители, тобою созданныя, молитвами твоими, аки покровом, покрываются; Радуйся, стране сей и Отечеству нашему украшение.

Радуйся, надеждо и прибежище в мори жития сего плавающих; Радуйся, твердое ограждение усердно работающих Господу Богу. Радуйся, царем благочестивым помоще; Радуйся, патриархов и святителей утешение.

Радуйся, всех, усердно притекающих к тебе, от искушений и бед скорое избавление; Радуйся, яко ходатайством твоим вернии жизнь вечную получают. Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.

Кондак 13

О преподобне и богоносне отче наш Макарие! Приими сие малое молитвенное приношение наше и со Пресвятою Владычицею Богородицею и всеми святыми принеси молитву к Господу Богу, да избавит нас от враг видимых и невидимых, от всяких скорбей и бед, от напрасныя смерти и от будущих мук, и сподобит Своего Небеснаго Царствия, идеже вси, присно веселящеся и торжествующе, немолчно вопиют к Богу: Аллилуиа.

Источник: http://www.orthodox-books.info/literature/akafisty-svjatym/akafist-makariju-zheltovodskomu.html

О, преподобне и Богоносне отче наш Макарие!

Тепле веруем, яко ты, Престолу Пресвятыя Троицы предстоя, велие имаши дерзновение в молитвах ко Всемилостивому Господу Богу.

Иже тебе, вернаго раба и угодника Своего, всегда послушает.

Сего ради со умилением смиренно припадаем к тебе, святче Божий, и молимся усердно: не премолчи за нас ко Господу Богу, в Троице покланяемому и славимому, молитися, да, милостивно на ны призрев, не попустит нам во гресех наших погибнути, но да возставит падшия, и да подаст исправление злому и окаянному нашему житию, от грядущих грехопадений восхищая, и да простит нам вся, елика согрешихом мыслию, словом и делом, от рождения нашего до сего часа.

Веси бо, отче наш Макарие, немощь естества нашего и тяжесть и скорбь времен настоящих; моли убо непрестанно Господа Бога, да николи же неизреченное Его милосердие нас оставит, но да хранит нас от мирских искушений, от диавольских сетей и от плотских похотей, да приимем тобою от Господа вся потребная к жизни временной, от бед и напастей ослабу и терпение доброе до конца жития нашего.

Испроси ним у Господа Бога в мире и покаянии скончати живот наш и невозбранно прейти от земли на небо, от мытарств же и бесов воздушных и вечныя муки избавитися, и сподобитися Царствия Небеснаго с тобою и со всеми святыми, угодившими Господу Богу и Спасителю нашему Иисусу Христу, Ему же подобает всякая слава, честь и поклонение со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Преподобне и Богоблаженне отче наш Макарие! Светильниче всемирный, монахов и подвижников удобрение, Галическия страны и всея Российския земли заступниче! Неусыпаемый и теплый за ны, грешныя, молитвенниче ко Всемилостивому Спасу нашему и Богу Иисусу Христу и ко Пресвятей и Пречистей Матери Его, Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии!

Молим твою всечестную святыню, недостойнии ученицы твои: не забуди ны, смиренная чада твоя, но яко чадолюбивый отец посещай духом присно душ наших немощь.

И испроси молитвами твоими у Христа Бога нашего, яко да освятит души наша и телеса, и просветит наш ум и разум, и очистит совесть нашу от всякия скверны, и от нечистых помыслов, и лукавых умышлений, и вредных разумений, и губительнаго уныния, и избавит нас от всяких демонских непрестанных наветов же и озлоблений дневных и нощных.

Дарует же нам искреннее покаяние, сокрушение сердцу, слезы и умиление, воздержание и трезвость, смиренномудрие, кротость же и безмолвие, и чистоту душевную и телесную, нищелюбие же и страннолюбие, и нелицемерную друг ко другу любовь и милосердие, и всякое иноческое благоговение.

О всеблаженне отче наш Макарие, сподоби ны последовати, по силе нашей, святому твоему и равноангельному житию! Яко да всемилостивым предстательством Преблагословенныя и Препрославленныя Приснодевы Марии Богородицы, Небесныя Царицы, христианския Заступницы и Покровительницы, и твоими святыми молитвами Преблагий Христос Бог наш покажет на нас, грешных рабех Своих, благодать и милость Свою, и настоящих зол и будущих мук вечных свободит нас, и сподобит ны наследники быти Царствия Своего Небеснаго, славящих и величающих Его купно со Безначальным Его Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Источник: http://rumagic.com/ru_zar/religion/anisimova/0/j249.html

Чудеса преподобного Макария (Елена Потехина)

Преподобный Макарий, великий пустынножитель и чудотворец, «похвала и утверждение всей Российской земли», родился в Нижнем Новгороде в 1349 году.

Читайте также:  Молитва Матрене Московской о выздоровлении больного: самые сильные православные тексты

Посвятив себя на служение Богу, Макарий возненавидел суету мирскую и возлюбил жизнь отшельническую.

Трудами Макария, в 1439 году, была основана деревянная обитель, известная прежде под именем «Макарьевой новой пустыни», а ныне Макарьевского Унженского монастыря.

Здесь в полугоре, на юго-западной стороне от монастырских зданий, выкопал он своими руками чудесно пробившийся кладезь, к которому благоговеют все приходящие в обитель и получают исцеление от своих недугов.

В новоустроенной обители преподобный Макарий день и ночь трудился, воссылая Богу молитвы и благодарения. За святую жизнь на этом месте он удостоился особенной благодати Божией — дара чудотворения.

Среди многочисленных чудес при жизни преподобного известно одно. Невдалеке от устроенной преподобным пустынником обители одна отроковица была слепа, и, кроме того, страдала от нападений дьявола. Ее отец по имени Феодор, бывший в Москве по торговым делам, искал лекарства для исцеления своей дочери.

Но задумался о тщете человеческой помощи без покровительства Божия и вспомнил об Унженском подвижнике. Вернувшись из столицы, он решил свою единственную дочь привести к стопам Макария и просить его молитв об ее исцелении. В одно время с отцом явилось подобное благочестивое намерение о болящей дочери и у матери.

Прибыв домой, Феодор рассказал супруге о своем обете, данном Богу в Москве, вспомнила и она о своем намерении. Из разговора выяснилось, что их желания относительно дочери совпали. Поэтому, не медля, приступили они к выполнению общего обета: вместе с больною дочерью отправились в пустынь к благочестивому подвижнику.

Придя в его обитель, испросили у него благословение и поведали ему о дочери, страждущей слепотою и бесовским наваждением. Вслед за этим усердно просили Макария, чтобы он помолился об их дочери, для ее исцеления. Смиренный пустынник отказывался, почитая себя недостойным грешником.

Сердобольные родители продолжали просить Макария с большим усилием. Видя в них упование на Бога и усердие, сказал, наконец, им в утешение:

«Знайте, что Бог может спасти, если вера ваша явлена будет пред Ним. По вере вашей освободит Он дщерь от нападения дьявольского и глазной болезни».

Между тем взял в руки честной крест и ознаменовал им больную отроковицу. Вслед за этим ее глаза прозрели, а вместе с прозрением она освободилась и от нападения дьявола.

Окончил свою земную жизнь преподобный Макарий 25 июля 1444 года, названный по двум знаменитым его обителям Желтоводским и Унженским Чудотворцем. Всего он прожил 95 лет, из которых 83 года пребывал в монашестве.

По преставлении угодника Божия, чудное благоухание распространилось повсюду, не только в городе, но и во всех окрестностях. Со всех окрестных сторон стекалось к преставльшемуся иноку множество народа.

Все плакали неутешно о лишении такого подвижника, общего благодетеля и к Богу усердного молитвенника. В Унженской обители тело святого подвижника было погребено со всею подобающей честью.

Как при перенесении, так и при погребении, совершались многие различные исцеления над притекавшими к нему с верой.

Местное почитание памяти преподобного Макария Желтоводского началось вскоре после его преставления.

А в 1610 году патриарх Филарет распорядился исследовать случаи исцелений по молитвам преподобного Макария. Было засвидетельствовано более пятидесяти случаев. Тогда же имя преподобного Макария Желтоводского было занесено в святцы и назначено повсеместное празднование его памяти 25июля/7 августа.

Мощи преподобного покоятся в Макариево-Унженском Троицком монастыре близ города Макарьева под Костромой, в Свято-Троицком соборе, построенном в 1669 году игуменом Митрофаном, будущим святителем Воронежским. Там же находится келейная икона Смоленской Божией Матери, принадлежавшая преподобному Макарию. За монастырем, на пригорке, сохранился в часовне колодец, выкопанный его руками.

Чудеса продолжались и многие годы спустя, причем проявлялись они не только в исцелении болящих, но и в помощи и защите от видимых и невидимых врагов, от дьявольских козней и от татарского плена.

В 1522 году в княжение великого князя Василия Ивановича было страшное нашествие татар на Унженск. Врагов было свыше двадцати тысяч, а городок был мал и жители в военном деле неискусны.

Одна у них была надежда — на Бога и на преподобного Макария Желтоводского, к помощи которого они не раз прибегали в подобных случаях.

Укрепляясь этой надеждой, они три дня и три ночи отбивались, от осадившего город неприятеля.

Главным у них был некий воевода Федор. При виде нападавших, он впал было в растерянность, но, узнав от жителей, что святой старец Макарий Желтоводский всегда защищал их от татар, Федор пошел в церковь, упал на колени перед иконой преподобного и стал молиться со слезами, прося отвести беду от Унженска и избавить людей от смерти и плена.

Тем временем татары снова пошли на приступ и со всех сторон подожгли город. Людей охватило смятение: и огонь полыхает, и татары теснят — все как один умоляли Макария о заступничестве.

Вдруг пошел дождь, скоро он перешел в ливень, и сделался потоп. Вода затопила улицы и дома, казалось, весь город поплыл, и пожар утих.

Теперь татары пришли в смятение: одна часть пошла на другую, и начали они биться. Горожане со стен увидели, как татары нападают на своих, и поняли, что преподобный Макарий спас Унженск; многие видели старца стоящим на облаке и поливающим город водой из огромной бадьи.

Тут же открыли ворота, устремились на татар и большинство из них перебили.

Взятые в плен рассказали, что они видели монаха, стоявшего в воздухе над городом и стрелявшего по ним; потом он на большом белом коне врезался в их войско, и они, обезумев от страха, начали рубить друг друга мечами, думая, что бьются с русскими.

Тогда же преподобный избавил от татар монастырь, в котором был похоронен. Случилось это так: когда татары напали на Унженск, отряд из трехсот воинов устремился к монастырю в надежде на богатую и легкую добычу. Но стоило им приблизиться к обители, как все они ослепли. Ничего не видя, они в ужасе разбежались в разные стороны, многие угодили в реку и утонули.

В 1535 году молитвами Макария Желтоводского спасся от татар город Солигалич, и благодарные жители устроили в соборном храме придел в честь преподобного.

Во время нашествия поляков жители Юрьевца, Суздаля и Нижнего Новгорода прибегали к заступлению святого Макария и получили помощь. Сам царь Михаил дал обет идти пешком в Унженск, если его отец Филарет освободится из польского плена, и, получив просимое, исполнил свое обещание.

Известно множество случаев чудесной помощи преподобного Макария.

Когда казанские татары осадили Унженск, одна молодая женщина по имени Мария попала в плен. Ее связали веревкой и увели с другими пленными. Шли они трое суток. Мария, боясь быть обесчещенной, всю дорогу не могла ни пить, ни есть, только молилась и плакала. Так, день и ночь обливаясь слезами, молилась она Господу и Пресвятой Богородице.

Призывала в помощь и святого предстателя, преподобного Макария Желтоводского. Когда сделали очередной привал, Мария рухнула на землю и, связанная, заснула крепким сном. Было это в степи. Стояла глухая ночь. Ближе к утру спящей явился преподобный Макарий.

Он стал у изголовья и, коснувшись ее рукой против сердца, сказал: «Не скорби, а подымись и иди домой». Но Мария не могла очнуться от сна. Тогда святой взял ее за руку, помог встать и сказал: «Встань и ступай за мной». Мария проснулась и, видя преподобного уже не во сне, а наяву, узнала его по виденной ею иконе и пошла следом.

Стало светать. Преподобный исчез, и Мария осталась в пустынном месте одна. Ей стало страшно.

Когда совсем рассвело, Мария увидела, что она стоит на дороге, ведущей в Унженск, а невдалеке виднеется и сам город. Мария побежала и вскоре оказалась перед городскими воротами. Они были заперты.

Мария начала стучать и просить, чтобы ей открыли. «Кто ты?» — спросили сторожа.

Она ответила, тогда стража, узнав ее, впустила в город, где она нашла всех своих близких и рассказала, как ее спас Макарий Желтоводский.

Однажды был тяжело ранен воевода Иван Выродков. Между тем князь, приказал ему снова идти против татар. Несмотря на болезнь и уговоры близких, воевода собирался исполнить повеление, а так как ходить он не мог, то приказал везти себя в повозке. По дороге завезли его в Макариеву обитель.

Здесь воевода мысленно взмолился к святому, прося о помощи. Увидев сосуд с водой, Иван попросил напиться и пил не отрываясь. К изумлению иноков, он выпил очень много воды, после чего почувствовал себя совершенно здоровым.

Вода оказалась из колодца, выкопанного преподобным Макарием, и была она необычайно сладкой и вкусной.

Один житель города Унженска сильно пьянствовал и в нетрезвом виде всегда бил свою жену. Не в силах переносить издевательства, жена решила утопиться в колодце.

Но поскольку она была благочестива, как могла помогала нищим и убогим и имела веру к преподобному Макарию, то он и не дал ей погубить свою душу.

Когда женщина подошла к колодцу, она вдруг заметила, что возле сруба стоит старец, и в страхе попятилась. Старец сказал:

«Отойди от колодца и не делай того, что задумала, иначе тебя постигнут страшные муки в вечной жизни».

Женщина в смятении бросилась к ногам старца, а когда поднялась, его уже не было. Тогда она возвратилась в дом и с тех пор никогда не помышляла о самоубийстве. Тогда же и муж ее оставил нетрезвую жизнь и покаялся.

1609 год. Лисовский прошел через опустошенную им Кинешму и вновь подверг ее разорению. Затем наступила очередь Решмы, которая героически защищалась, но была взята приступом.

Перелом в событиях произошел под Юрьевцем. И здесь перед нами еще более ярко выступают глубинные духовные основы борьбы за независимость и государственную целостность.

Рукописное «Житие и сказания о чудесах преподобного Макария Унженского и Желтоводского», хранящееся в Солигаличском краеведческом музее, рассказывает нам о дивном чуде. В юрьевецком сражении соединились Русь земная и Русь небесная.

По свидетельству многочисленных очевидцев на помощь русским воинам пришел преподобный Макарий Унженский, основавший Макариев-Решемский монастырь в с. Решма, существующий и поныне.

В дни героической борьбы наших земляков за свою свободу и независимость имя преподобного Макария стало знаменем и символом сопротивления захватчикам. Сам преподобный не замедлил отозваться на эту народную веру и любовь.

Жители покинули Юрьевец и переправились на луговую сторону Волги, где соединились с вооруженными крестьянами из окрестных селений. Среди них особое место занимал отряд, сформированный в селе Ёлнать. «Житие» говорит об этом нам так:

«мнози от граждан, оставльше домы своя, за реку Волгу перевезшеся, в лесах удаленных от жила, с женами и детьми отбегши валишася. И сущим им в бегстве согласишася с окрестных весей /жители/ именуемых Елнатския и Березниковския с земледельцы».

Юрьевчане сумели вывезти из города артиллерию, казну и рыбные запасы. Город Лисовский сжег, а вот главной цели захвата Юрьевца — обеспечения плавсредствами для переправы через Волгу, ему достичь не удалось.

Жители, услышав о неминуемой беде, говорит нам «Житие», «творили непрестанное теплое моление Христу Богу, Пречистой Деве Богородице и их угоднику Богоносному отцу Макарию», рассказывает нам упоминавшаяся выше рукопись.

Из Нижнего Новгорода под Юрьевец были направлены силы патриотов — сотня под командованием М.И. Соловцова, а также отряды стрелецких голов Богдана Износкова и Тимофея Остренева.

Позже к ним присоединились отряды юрьевчан и жителей Городца под общим руководством Б.Наговицына, дворянская конная сотня письменного головы Афанасия Молвянинова и посаженные на суда казаки Посника Смагина.

Общее руководство вновь было доверено М.И. Соловцову.

Лисовский решил переправиться на левый берег Волги в районе острова Мамшин, находящегося между Решмой и Юрьевцем. Остров использовался как перевалочный пункт. Первым переправился Лисовский и четыреста его солдат.

С надеждой на крепкое заступление святого патриоты вышли к Волге, чтобы не допустить врагам высадиться на их берег. Так сказано об их подвиге в «Житии»:

«брань против врагов творили, не давая никому из них к берегу приблизиться, но бдением и стрелянием врагов одолевали». Бой шел и днем и ночью.

Пленные поляки свидетельствовали, что «более всего им наносил поражение старец Макарий, которого они видели среди правоверных и разъезжающего по Волге. Попавшие под грозный взгляд старца поляки теряли зрение.

Поразить его стрелой никому не удавалось. Стрелы обращались против врагов».

Таким образом, совершилось великое чудо:

«немощные сильных, безоружные многооружных, правоверные злочестивых одолели, ибо Милость Божия и Богородицы им помогала и преподобный Макарий полякам очевидно являлся и их побеждал».

В это время со стороны Юрьевца показались струги Соловцова, а по левому берегу приближалось пешее войско Б. Наговицына. Арьергард «лисовчиков» под командованием И.Ф. Наумова был разгромлен. Спаслись в основном те, кто побросав оружие и амуницию, спасся с острова вплавь.

Находящиеся на берегу польские роты Лисовского, Будилы и Подгорецкого спешно отошли на семь верст от острова и подготовились к бою. В состоявшейся в тот же день стычке Лисовский отбил атаку авангарда повстанцев под командованием Б. Наговицына. Сам Наговицын попал в плен.

Не дожидаясь подхода основных сил Соловцова, Лисовский с остатками отряда Наумова вновь переправились на правый берег Волги и стал отходить вверх по течению.

Подошедший по Волге флот нижегородского воеводы Федора Шереметева завершил разгром захватчиков. Сражение окончилось победой патриотов у слободы Решма. Здесь поляки и изменники были окончательно разгромлены.

По свидетельству известного русского историка Н.И.Костомарова Лисовский и Наумов попытались у Решмы наконец-то переправиться на левый, костромской берег Волги. «Русские, — пишет Костомаров, — напали на них на судах и жестоко поразили Наумова…, у него отняли и оружие, и все запасы, и лошадей, а те, которые остались живы, переплыли обратно босые и голые».

Летописный источник сообщает об этом следующее:

«Побиша их до конца, а инии и в Волге истопоша. Лисовский же утече с малыми людьми».

Местные предания о помощи преподобного Макария Унженского и Желтоводского в победе над тушинцами у Решмы и Юрьевца, способствовали формированию общероссийского почитания святого.

Возможно, указанные предания стали известны юному Михаилу Федоровичу Романову и его матери инокине Марфе во время их пребывания на Костромской земле в 1612-1613 гг.

Это могло послужить основанием для молитвенного обращения будущего российского государя к преподобному о скорейшем возвращении из польского плена его отца — Филарета (в миру Федора) Никитича Романова и стать одним из значимых стимулов паломничества, совершенного царем Михаилом ко гробу святого Макария в 1619 г.

Героическая оборона Кинешмы, Солдоги, Решмы, победа в юрьевецком сражении, разгром элитных польских частей в 1609 году оказали решающее влияние на весь ход общероссийских событий. Защитники Родины не дали возможности полякам и изменникам напасть на Кострому и Нижний Новгород.

Уничтоженный отряд Лисовского не смог принять участия в попытках врагов летом 1609 года штурмом овладеть городами Москва и Владимир. Силы врага были отвлечены и от блокированной тогда поляками Троице-Сергиевой Лавры, где героически защищались от неприятеля монахи и ополченцы.

Более того, героические события 1609 года стали важным этапом подготовки освободительного похода на Москву. В 1612 году Дмитрий Пожарский повел ополчение не на Суздаль, а вдоль Волги.

Источник: https://omiliya.org/content/chudesa-prepodobnogo-makariya

Ссылка на основную публикацию